mandag den 23. august 2010

Og det skete i de dage...

Eller rettere sagt, onsdag morgen d. 18 august, da jeg tog afsked med familie og morgenfriske veninder i Kastrup lufthavn, for at sætte næsen imod L.A. og et semester med sol, starbucks og studieliv på den anden side af Jorden.

Flyveturen til L.A. gik fint og uden problemer. Det mest omstændige sikkerhedstjek jeg kom ud for, fandt sted i Kastrup, hvor jeg blev "særligt udvalgt" til en stikprøve, og bedt om at tage alt ud af min håndbagage og lægge det i bakker så det kunne blive analyseret hver for sig, selv om hele min håndbagage allerede havde været igennem -lucky me! Efter transit i Newark, fik jeg den første smag af den amerikanske imødekommenhed da jeg fik en plads i flyet mod L.A. ved siden af en ældre amerikansk dame fra Pensylvania, som meget gerne ville snakke og vise sine 376 (I'm not kidding!) digitale familiefotos frem + video optagelser... Maden ombord var også meget amerikansk, med chipsposer og lufttæt-pakkede hotdogs!

Jeg ankom til min lejlighed omkring kl 20.00 lokal tid, hvilket vil sige kl 5.00 om morgenen dansk tid, så selv om jeg havde sovet en del på flyet, var jeg stadig ret træt og klar til at hoppe under dynen.......hvis der ellers var én?! Jeg havde nemlig ikke lavet min research godt nok, og det viste sig at den lejlighed jeg ankom til var mere tom end en pose kanelgifler jeg har haft fingrene i (hvilken altid er temmelig tom)! Så første nat blev med mit håndklæde som lagen og med et tomt dynebetræk og et hovedpudebetræk der blev fyldt ud med træningstøj -ingen problem! Min roommate, Anita, som jeg kender lidt i forvejen og som også er fra Danmark, havde checket ind tidligere på dagen, og havde heldigvis været ude og købe to skåle, noget plastic bestik -og krus, samt et skærebræt og knive, så vi kunne lave morgenmad næste dag. Der var nemlig bogstavelig talt ingenting; ingen service, ingen skraldespand, ikke engang en toiletbørste, så Anita var virkelig dagens kvinde i skysovs, da vi næste morgen kunne lave lækker morgenmad med frugt, yoghurt og müsli :)

Ellers har de første fire dage gået med administrative formaliteter, betaling af gebyrer, anmodning om studiekort, godkendelse af forsikringer og introforløb.

Efter de formelle ting var ordnet torsdag formiddag, fik jeg sneget mig med på en meget tiltrængt tur til noget så fremmed som IKEA, da én af de andre danskere herovre havde skaffet sig et lift i bil af sin vært (alle udvekslingsstuderende har fået tildelt minimum én lokal studerende som vært). Den amerikanske vært var efterfølgende meget overrasket over hvordan man kunne bruge to timer i IKEA, hvorefter vi måtte forklare at det nærmest er en smuttur for en dansker :) Så nu har vi de mest basale ting på plads i lejligheden, og vigtigst af alt: en dyne og hovedpude...

Indtil videre har højdepunktet i introforløbet afgjort været den arrangerede bytur i Hollywood i fredags, hvor vi blev kørt ud og hjem i klassiske partylimousiner med disko-lys og hele molevitten, og festede på et diskotek på Hollywood Boulevard, hvilket betød at jeg også fik set Hollywood Walk of Fame.

Lørdag aften var Anita og jeg, værter for en middag for de ti danskere som er herovre i dette semester. Vi inviterede på klassisk amerikansk mad; hotdogs og byg-selv-burger, da vores antal af køkkenredskaber, til trods for IKEA-udflugten, stadig var og er utrolig begrænset... Men det var en hyggelig aften og folk fik lært hinanden lidt bedre at kende, så vi betragter det som en succes :)



I morgen starter undervisningen så, og jeg lægger hårdt ud med den længste dag på mit skema, med undervisning fra 10.00 til 16.50 og kun to pauser á ti minutter. Jeg håber dog at kunne nå en tur ned og svømme inden, på universitetes svømmestadion, der blev bygget i forbindelse med OL i 1984. Mange af faciliteterne er gratis for studerende, og alt hvad jeg har set indtil videre er meget velholdt og lækkert, så det er tip-top!

Hyg Jer så længe, eller som man siger herovre: Take care! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Giv en kommentar til indlægget